Sokszorosított variációk III. / Európai kollekció

2015. április. 29. - 2015. május. 19.

Szitanyomatok a 60-70-80-as évekből Fajó János gyűjteményéből (MissionArt Galéria, Budapest).

A megnyitón Fajó János festőművésszel Passuth Krisztina művészettörténész beszélget.

A Missionart Galéria harmadik kiállítása a külföldi, német, angol, finn, japán, szlovák, norvég mesterek műveit vonultatja fel. A grafikai biennálékon tovább bővültek a hasonló szemléletű művészekkel való személyes kapcsolatok. A legjelentősebb a német reláció volt. Thomas Lenk Stuttgart melletti műtermében gyűjtött Fajó János kezdeti tapasztalatokat, Bak Imrére esseni ösztöndíjas ideje hatott. Évfolyamtársuk, Kocsis Imre sokat segített a kiállítás szervezésében. Külföldi kontaktszemélyként legaktívabban a Baselben élő László Károly működött a Pesti Műhely javára. Az ő révén tartósan, egyre szélesebb körben alakultak Fajó János kapcsolatai. A Pesti Műhelyben készült külföldi meghívottak mappái közül 1978-ban jelent meg kilenc német művész munkája Kassák Lajosné anyagi támogatásával. A művek nagy részének kiindulópontja a klasszikus modernek szimbóluma, a négyzet volt, de ebből kiindulva sajátos rendszerekben gondolkodtak tovább.

A Budapesten született, de kint élő Somfai Rezső révén láttak vendégül hat müncheni művészt a Józsefvárosi kiállító teremben a „Konkrét” tárlaton 1985-ben. Ehhez kiadott szita mappából is láthatunk most kiemelt lapokat. A vörös, sárga, kék alapszínekre építő holland neoplaszticizmus hatásától a malevicsi fehér négyzet és a Bauhaus kocka kompozíciók egyéni variálásáig figyelhetjük meg műveiken az 1910-20-as évek konstruktivista avantgárd eszméinek tovább éltetését.

1981-ben a finn konstruktivisták Dimensio csoportjának hat tagja szerepelt a Józsefvárosi kiállító teremben. Ezek az alkotók a művészet és a technika közötti kapcsolatot kutatták az új vizuális környezetalkotásban való hasznosítás érdekében. Később fiatal lengyel művészcsoport is bemutatkozott Jerger Krisztina révén. Az egyéni kapcsolatok hálója az eltelt évek alatt tovább bővült: sok más nagyszerű művész mellett például Matti Koskela,  Nicolas Schöffer,  Max Bill,  Timo Aalto, Andre Block, Georg Karl Pfahler , vagy az angol Marc Waux jelentették a nemzetközi kapcsolatok folyamatos bővülését. (Bajkay Éva)

Georg Karl Pfahler: Cím nélkül
Kuno Gonschior: Cím nélkül, 1971
Georg Karl Pfahler: Cím nélkül
Max Bill: Transzkoloráció III., 1986
Max Bill:Transzkoloráció I., 1986
Marc Vaux: Cím nélkül, 1969
Imre Kocsis: Cím nélkül, 1972
Imre Kocsis (1937-1991): Cím nélkül, 1972
Imre Kocsis: Cím nélkül, 1971
Timm Ulrichs: Cím nélkül
Imre Kocsis: Cím nélkül, 1972
Hartmut  Böhm: Cím nélkül, 1971/76
Tess Jaray: Cím nélkül, 1971.
Kaspar-Thomas Lenk (1933-): Cím nélkül, 1972
Pentii Tulla (1937-1988): Testikuva, 1980.
Georg Karl Pfahler: Cím nélkül
Timo Aalto: Karjala II. 1976.
Imre Kocsis (1937-1991): Cím nélkül, 1971
Matti Koskela: Cím nélkül, 1978
Herman Hebler: Cím nélkül, 1971
Vasarely mappa lap, 41/130. 1967 k.
Vasarely mappa lap, 90/130. 1967 k.
Vasarely mappa lap, 41/130. 1967 k.
Vasarely mappa lap, 41/130. 1967 k.
Vasarely mappa lap, 41/130. 1967 k.
Nicolas Schöffer:Varigráfia I. 1987
Nicolas Schöffer: Varigráfia III. 1987